Majka napsala opravdu zjednodušený princip pojištění vozidla
ad1) povinné ručení - je zákonem dané pojištění MV, odvíjející se cenovou hladinou od kubatury, hmotnosti a účelu používání vozidla
ad2) havariijní pojištění - je dobrovolné pojištění vozidla, jež uhrazuje škody na vozidle způsobené při provozu vlastníka vozidla, bez ohledu na to, kdo (a jak) škodu způsobil, s výjimkou hrazení škody (tedy vozidla havarijně pojištěného) z povinného ručení viníka dopravní nehody; v rámci tohoto pojištění lze sjednat i pojištění přepravovaných osob, zavazadel, čelního skla, ap.; mj. se toto pojištění sjednává na spoluúčast pojistníka (vlastníka vozidla) čím nižší spoluúčast, tím vyšší je pak pojistné, a naopak. Spoluúčastí se rozumí podíl pojistníka na úhradě celkové škody pojišťovnou. Např. při sjednané spoluúčasti 5.000,- Kč, zaplatí pojistník 5.000,- a zbytek škody pojišťovna
Některé pojišťovny (např. kooperativa) sjednávají obojí pojištění, tedy jak havarijní, tak i povinné ručení, do jedné pojistné smlouvy, při čemž v souhrnu takto vyjde pojištění levněji než každé zvlášť. Jako bonus vám pak v této smlouvě přidají i další pojistné, např při poškození vozidla živelnou pohromou (kroupy, blesk, spadlá větev na vozidlo ap.) bez navýšení pojistného.
P.S. pojistné plnění je v závislosti na likvidátorovi (i pojišťovny) někdy opravdu martýrium, jedno jsem si taky takové prošel. I když přes protesty viníka dopravní nehody nakonec svoji vinu uznal a do protokolu o nehodě vinu i podepsal, v konečné fázi mě strhli 17 % jako viníkovi dopravní nehody, neboť skutečný viník se dodatečně dovolával mojí nepřiměřené rychlosti. Další psát nebudu, nebo bych se zase rozčílil a mohlo by mě klepnout