od jerryeng » ned 11. pro 2011 19:14:21
Tohle je hodně těžký téma a napsat něco smysluplnýho v jednom příspěvku není taky jednoduchý.
Na začátek bych napsal, že v podstatě malý stát jako ČR, který veskrze nic nemá (nerostné bohatství, rozsáhlý turistický ruch, velký domácí trh apod.), je vzdělání skoro jediná cesta k tomu, jak může obstát v konkurenci ostatních států. Protože v ceně práce oproti čínskému nebo indickému dělníkovi u pásu prostě nejde konkurovat.
Zavedení školného také automaticky nezvedne kvalitu vzdělání, přecejen v některých oborech je konkurence malá nebo minimální, v současné době chybí i klíčové studentům informace, dle čeho rozhodnout pro daný obor, jak jej připraví na budoucí vzdělání - aby dokázali i sami zhodnotit, že se jim investice do určitého oboru vyplatí.
Školné zhorší přístup ke vzdělání dětem z nižší a nižší střední třídy, i pokud budou fungovat stipendia, přecejen náklady na studium nejsou jenom školné.
A na opačné straně stojí taky podstatné argumenty.
Státy, včetně toho našeho, jsou v situaci, kdy ve veřejném školství (nejenom vysokém) je málo peněz a stejně je rozpočet pořád v deficitu, výhled do budoucnosti je jenom horší. Na kvalitní vzdělání je potřeba hodně peněz, které v rozpočtu nejsou a je třeba hledat peníze i jinde.
Studenti studují obory, kde je známé, že jejich pravděpodobnost uplatnění v reálném životě je minimální a samotná investice do vzdělání v nějakém oboru se nemůže vrátit. Další studenti prostě studují, protože chtějí VŠ titul a nikoliv vzdělání v oboru. Nebo člověk získá VŠ zde a odejde pracovat do zahraničí a z investice těží někdo jiný, když tu dotyčný nezaplatí na daních ani korunu.
Všechno to směřuje k tomu, že obecně bude existovat minimálně možnost VŠ zavést školné, s tím že stát by měl sám mít zájem zachovat bezplatné obory, jinak je budou moci studovat pouze děti bohatých rodičů (kteří je patrně posléze ani nevyužijí) - sotva se takovým oborem uživíte.